Menu

CLOSE

Search This Blog

Monday, November 3, 2025

Tahun 5 - Tahun 6 - Bahasa Melayu - Pemahaman - 1

Tahun 5 - Tahun 6 - Bahasa Melayu - Pemahaman - 1

Bahasa Melayu Pemahaman – Keselamatan di Eskalator (Tahun 5 / Tahun 6)

Kemalangan yang berlaku di eskalator sering melibatkan kanak-kanak dan boleh menyebabkan kecederaan serius. Dalam lembaran kerja Bahasa Melayu Pemahaman ini, murid akan membaca petikan tentang panduan keselamatan ketika menggunakan eskalator dan menjawab lima soalan kefahaman berdasarkan teks.

Melalui aktiviti ini, murid dapat meningkatkan kemahiran membaca, memahami isi tersurat dan tersirat, serta menjawab soalan berbentuk fakta dan sebab-akibat. Petikan ini juga mendidik murid tentang kepentingan berhati-hati di tempat awam dan langkah keselamatan diri.

Objektif Pembelajaran

Membaca dan memahami teks pemahaman dengan teliti.

Menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan.

Menghargai nilai keselamatan diri ketika berada di tempat awam.

Kandungan Worksheet

Petikan tentang kemalangan di eskalator.

Lima soalan pemahaman yang menilai kefahaman murid.

Tema keselamatan dan tanggungjawab diri.

Topik yang Dilengkapi

Keselamatan di tempat awam

Bahasa Melayu Pemahaman Tahun 5 / Tahun 6

Soalan berstruktur (objektif & subjektif pendek)

Kelebihan Worksheet Ini

✅ Meningkatkan pemahaman bacaan murid
✅ Mengasah kemahiran menjawab soalan pemahaman
✅ Mengajar nilai keselamatan diri dan kesedaran awam
✅ Sesuai untuk latihan di sekolah atau di rumah

📘 Kategori: Bahasa Melayu Pemahaman
🎯 Tahap: Tahun 5 / Tahun 6
🧠 Kemahiran: Membaca, memahami, menilai, dan menjawab soalan
📥 Muat Turun PDF: [Tersedia di Shopee – Lobster Publishing]


latihan pemahaman bahasa melayu tahun 6

soalan pemahaman keselamatan di eskalator

worksheet bahasa melayu sjkc tahun 5

latihan membaca dan memahami teks

keselamatan di tempat awam untuk murid sekolah rendah


#LobsterEducation #BahasaMelayu #PemahamanTahun6 #LatihanSekolahRendah #KeselamatanDiri #WorksheetBM #LobsterPublishing #ShopeeEdu #WorksheetMalaysia



No comments:

Post a Comment